Введення в храм Пресвятої Богородиці
04.12.2019
Свято Введення в храм Пресвятої Богородиці, яке Східна Церква відзначає 4 грудня (21 листопада — ст. с.) належить до 12 найбільших церковних свят. Євангеліє нічого не говорить нам про подію уведення в храм Богородиці. Основою цього свята, як і Різдва й Успення Божої Матері, є традиція Церкви й апокрифічні книги, насамперед протоєвангеліє Якова і псевдоєвангеліє Матея «Про Різдво Пречистої Діви Марії».
У цих творах розповідається, що батьки Пречистої Діви Марії, святі Йоаким і Анна, будучи бездітними, дали обіцянку, що коли у них з’явиться дитина, то віддадуть її на службу Богові у храмі Єрусалиму. Господь вислухав їхні молитви і дав їм доньку. Коли їй виповнилося три роки, то батьки привели її до храму і віддали в руки первосвященика Захарії, батька святого Йоана Предтечі. Там Пресвята Богородиця перебувала багато років доти, доки, як доросла дівчина, не була заручена з Йосифом.
Празник Введення в храм пресвятої Богородиці має один день перед- і чотири дні попразденства. Про нього маємо згадки з V ст. Проте поширеним на усьому Сході він став кількасот літ після цього — з проповідей на цей день Царгородських Патріархів Германа (715-730) і Тарасія (784-806) відомо, що празник Введення був встановлений у VIII ст. У Синайському Євангелії з VIII ст., яке подарував до синайського монастиря імператор Теодосій III (715-717), серед дванадцяти празників згадано і празник Введення. Цей празник внесений і до грецьких місяцесловів з IX століття — саме з цього часу це свято стає загальнопоширеним.
Синайський канонар з ІХ-Х ст. фіксує празник Введення під назвою «Пресвятої Богородиці, яку привели в храм Божий, коли вона мала три роки». Типікон Великої Царгородської Церкви (ІХ-Х ст.), хоча не подає ані апостола, ані Євангелія на цей празник, але про 21 листопада там сказано таке: «Собор святої Богородиці, яку батьки привели і передали у храм Господній від трьох літ». Евергетицький типікон з XI ст. містить службу Введення з перед- і попразденством. Службу на цей празник уклав Григорій Нікомедійський (IX ст.), Василій Пагаріот і Сергій Святогорець.
На Захід свято Введення прийшло досить пізно — аж в кінці XIV століття, а в середині XV ст. — поширилося по всій Європі. Західна Церква відзначає це свято 21 листопада.
У середньовіччі, як зазначає Юліан Катрій у книзі «Пізнай свій обряд», введення в храм було улюбленою темою в іконографії.
Джерело: РІСУ
Останні новини
У п’ятницю, 13 грудня, у Відпустовому центрі блаженного Симеона Лукача відбулася проща-відпуст з нагоди 13-ї річниці проголошення Івано-Франківської Митрополії УГКЦ....
У п’ятницю, 29 листопада, тисячі вірян прибули до Відпустового центру, щоби молитися за заступництвом блаженного Симеона Лукача. Цього разу нічні...
Цієї середи, 30 жовтня, у Відпустовому центрі блаженного Симеона відбувся молитовний вечір, присвячений вшануванню пам’яті блаженного священномученика Олексія Зарицького. У...
У вівторок, 29 жовтня, у Відпустовому центрі блаженного Симеона Лукача провели традиційні молитовні чування. Очолив моління єпископ-помічник Мукачівської греко-католицької єпархії...
У вівторок, 22 жовтня, у Відпустовому центрі блаженного Симеона Лукача відбулося урочисте почитання особи святого Папи Івана-Павла II. Рівно 46...
Цієї суботи, 18 жовтня, у Відпустовому центрі блаженного Симеона Лукача відбулися особливі моління, присвячені 105-й річниці ієрейських свячень мужа віри...